Spelen en leren in het kinderdagcentrum

Er zijn drie klassen binnen ons kinderdagcentrum. Kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar, versterken elkaar en stimuleren elkaar. Lees maar!

Vast ritueel in de ochtend

Tussen half 9 en half 10 druppelen alle kinderen binnen. Zo ook Silke. Zij zit in een van de klassen van het kinderdagcentrum. Jas ophangen, tas uitpakken, en eerst even spelen of lezen. Dat is vaste prik voor Silke. Om half tien gaat de gong. We gaan dan naar de centrale zaal voor de dagopening met alle andere kinderen en bewoners.

Terug in de klas gaan we samen in de kring zitten. We nemen met z'n allen de dag door en alle kinderen doen mee. Silke draagt ook een groot deel bij aan de ochtendkring. Ze noemt de namen van de kinderen, zingt, zegt gedeeltes van de tekst mee en klapt mee. Kortom een enthousiaste en gezellige leerling die haar klasgenootjes enthousiast meeneemt in het kringgebeuren.

Iedere dag is anders

Er is een vast weekprogramma en iedere dag is anders. Woensdag is er bijvoorbeeld onderwijs. Buiten spelen doen we iedere dag! Silke gaat het liefst in de zandbak om vervolgens zichzelf een zanddouche geven. Schommelen of een balspel zijn een goede tweede...

Samen gezellig

We maken werk van het middageten. De tafel wordt gedekt en we ontsteken kaarsen. Silke kan heel goed benoemen wat ze op haar brood wil. Haar begeleiders smeren en snijden het. Silke eet het zelfstandig op. Na de broodmaaltijd is het rustuur. Silke heeft een afgebakend plekje die haar rust en ontspanning biedt. Ze vindt het leuk om foto's te kijken en prentenboeken te lezen.

Naar huis

Na het rustuur is het weer tijd voor een activiteit. Ook dit verschilt weer per dag. Vaak staat het bewegen centraal. Tegen drie uur drinken we met z'n allen nog sap. Om half vier staat de taxi alweer klaar en gaan alle kinderen naar huis.

Kijk hier naar de therapieën die binnen Ilmarinen beschikbaar zijn

Op zoek naar zorg?

Ambulante begeleiding kan ook wanneer het gezin op de wachtlijst staat.

Visie op zorg

Ilmarinen vindt zijn inspiratie in de antroposofische heilpedagogie en sociaaltherapie

 

Producten uit de dagbesteding

Er zijn vijf werkplaatsen: werkleerplaats, papier, linnenkamer, keramiek en textiel.