Therapieën

Ilmarinen biedt een breed scala aan therapieën. De meeste therapieën worden op de eigen locatie aangeboden. Dat is een groot voordeel. De kinderen kunnen daardoor gewoon in hun vertrouwde omgeving blijven. Sommige therapieën worden gegeven door therapeuten die in dienst zijn van Ilmarinen, andere hebben een eigen praktijk en worden door Ilmarinen ingehuurd.

Iedereen die binnen Ilmarinen een plaats heeft, kan gebruik maken van de therapieën.
Ilmarinen biedt de volgende therapieën aan: 

 

Uitwendige therapie (ritmische massage en bad therapie)

Uitwendige therapie wordt gegeven door een antroposofisch geschoold verpleegkundige. Bij deze therapie wordt er via de huid een geneeskrachtige substantie gegeven middels ritmische inwrijvingen, kompressen of baden. Door deze therapie wordt de warmte gestimuleerd. Hierdoor worden de levensprocessen verbeterd en de ontwikkeling bevorderd.

 

Euritmie

Euritmietherapie is bewegen met hart en ziel! Het is een antroposofische bewegingstherapie, gebaseerd op de klanken van de taal en soms ook van de muziek.

 

Muziektherapie

Muziektherapie gebruikt muziek als een middel voor het bevorderen van genezende processen. Bij mensen met een verstandelijke beperking is de innerlijke balans vaak op een bepaalde wijze verstoord geraakt. Muziek kan de innerlijke balans van de mens op een gunstige manier beïnvloeden. Afhankelijk van de aandoening wordt gezocht naar muzikale elementen en instrumenten die een tegenwicht kunnen vormen voor een bepaalde eenzijdigheid.

 

Paardrijden

Gehandicapte kinderen en jong volwassenen van Stichting Ilmarinen kunnen iedere woensdag paardrijden bij de manege ‘De Oude Held’ in Groningen. Paardrijden is goed voor de motoriek (lichaamshouding, spierkracht) van deze kinderen en jong volwassenen. De beweging van het paard leert om de spieren op de juiste manier te gebruiken en te ontspannen. Jaarlijks kunnen ongeveer 50 gehandicapte kinderen rijden. In de manege is een lift, hiermee kunnen kinderen op het paard getild worden. De paardrijlessen worden gegeven door een speciaal opgeleide instructrice.

 

Fysiotherapie

Fysiotherapie kan helpen om een klacht of pijn te verminderen, en juist ook om de ontwikkeling te stimuleren.

 

Logopedie

De logopedist houdt zich bezig met alle aspecten van de verbale en non-verbale communicatie en het eten en drinken. In het geval van kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking is er vaak sprake van een combinatie van stoornissen die elkaars oorzaak zijn of elkaar beïnvloeden.

 

Ergotherapie

Mensen met een verstandelijke beperking kunnen moeite hebben met dagelijks terugkerende activiteiten zoals lopen, eten, aankleden of tijdsbesteding. De ergotherapeut onderzoekt op welke manier kinderen of bewoners vaardigheden kunnen ontwikkelen en vasthouden.

 

 

Werkbezoek  van muziektherapeut  op ilmarinen in de Kaukasus.

Wat is het gras hier groen! Dit is mijn eerste verbaasde indruk als ik in de trein zit van Schiphol naar Groningen. Ik ben nog nooit zo blij met groen gras geweest. Na 2 weken geel verdroogd gras te hebben gezien is het een verademing. Begrijpelijk dat de koeien in de rotsige “ weiden”  van Armenië zo mager zijn.

Het was de 4e keer dat ik in Georgië op bezoek was, voor Armenië de achtste keer. Daar kom ik sinds 2000. Voor beide landen ben ik betrokken bij het vrije-school-onderwijs, de heilpedagogie en sociaaltherapie. Jaren was ik op vrijwillige basis portefeuillehouder van Oost-Europa, de Kaukasus en Rusland voor het Internationaal Hulpfonds. Doordat mijn beroep muziektherapie is, had men al gauw ook andere vragen voor mij, naast de financiële.

Vorig jaar is het nieuwe sociaaltherapeutische centrum Mayri geopend. Ik heb het hele proces meegemaakt: in bijna iedere klas van de enige vrije school van Armenië in Jerevan zaten jarenlang 1 of 2 kinderen met beperkingen achter in de klas. Het begon met de vraag van ouders om ook dit speciale kind op te nemen. De voorzieningen voor deze kinderen waren ver onder de maat, en thuis zitten bevordert hun ontwikkeling ook niet. De ervaring leerde dat hun aanwezigheid in de klas goed voor het sociale leven is, maar niet aan hun persoonlijke vraag voldoet. Verschillende leerkrachten verbonden zich met deze doelgroep. Er ontstond een team, een aangepast rooster, extra ruimtes werden gehuurd in de buurt van de school, en na het periode-onderwijs werd individueel of in groepjes met hun gewerkt. Ik mocht de muziektherapie komen opzetten en een muziektherapeut kon op kosten van o.a. het Internationale Hulpfonds worden opgeleid in Moskou. Met 18 jaar zaten deze kinderen weer thuis en hiermee had de noodzaak van vervolgopvang zich aangediend. Vorig jaar was ik aanwezig bij de opening van het dagcentrum Mayri. Nederland en Duitsland zijn de grootste financierders geweest. Het heeft een werkplaats voor textiel, keramiek, hout, kaarsenmakerij, de tuin en een bakkerij.

Om goed op de kaart te komen, heeft Mayri dit jaar een 3-daagse conferentie georganiseerd voor gehandicapte mensen met het thema: Levenskunst. Het heeft goede media-aandacht gehad: van  3 televisiestations waren er cameraploegen; Zara Manoukyan, de leidster van Mayri werd geïnterviewd, evenals de dame van het Departement van Onderwijs en de dame van het Ministerie van Gezondheid. Er was een grote groep van 10 personen, bestaande uit begeleiders en bewoners van de sociaaltherapeutische woon- en leefgroep uit Yekaterinburg in Rusland, er waren 5 personen uit Georgië van het antroposofische dagcentrum,  uit Armenië was een groep jongeren uit het Doveninstituut, er waren blinden uit Moskou en Parijs en Armenië, fysiek gehandicapten met of zonder rolstoel, en de Armeense sociaaltherapeutische medewerkers en begeleiders. Het was voor het eerst dat deze groepen elkaar konden ontmoeten en met elkaar in gesprek kwamen. De eerste culturele avond werd door de verschillende groepen verzorgd. Indrukwekkend. Verder waren er voormiddagse workshops, zoals dansen, zingen, theater en schilderen. Er werden uitstapjes georganiseerd en Ronde Tafelgesprekken gehouden. Hier was de centrale vraag niet: wat hebben we van de maatschappij nodig, maar: wat kunnen wij voor de maatschappij betekenen?  Ieder heeft een talent. Als je het blind zijn kan accepteren, wordt het lichter. Dan gaan er deuren open. Dat is een goed voorbeeld: hoeveel “gezonde”  mensen hebben niet moeite met het accepteren van wat er is?  De man zonder armen die voor een ouder persoon opstaat in de bus; er werd direct voor hem opgestaan: een shockerende confrontatie met laks gedrag. En dan de man die niet kan spreken, en die jaren zwijgend stil zit te zijn in zijn rolstoel. Zijn talent is de tijd stil zetten, in het nu leven. Kom daar maar eens om in onze drukke maatschappij. Het werd duidelijk: de maatschappij heeft de gehandicapte mens hard nodig. De boodschap was: “ We hebben een belangrijke taak. We mogen er zijn”.

De laatste dag werden de workshops gepresenteerd. Hartverwarmend. ’s Avonds was een leuk dansfeest in het centrum van Mayri. Al met al een heel geslaagde conferentie. In 2017 is gepland in Yekaterinburg. Dit gaat de eerste wereldconferentie worden. Om te benadrukken dat ieder mens telt en belangrijk is. Dit is een grenzenloos gegeven. Zie www.ontmoetenisleven.be

De week hiervoor heb ik 5 seminars van 2 uur gegeven voor het personeel van de heilpedagogische Michaelschool in Tbilisi, Georgië. De school telt 90 kinderen, en 12 klassen, waarvan de laatste 2 jaar voorbereiden op het beroepsleven. De taal is Engels of Duits, met een tolk.

Het thema was: wat te doen met muziek bij de 6 constitutietypes. Vorig haar heb ik het gehad over muziek voor autisten, op hun vraag. (Voor Georgië is het niet mogelijk om iemand in Moskou muziektherapie te laten studeren, omdat hiervoor de grens met Rusland gesloten is) We hebben gewerkt met de instrumenten die aanwezig zijn op school. Wel heb ik wat ontbrekende basisinstrumenten geschonken. Ik heb het vooral heel praktisch gehouden. Er was veel belangstelling voor de klank-adem-therapie, die met name geschikt is voor niet-sprekende kinderen. Op de Michealsschool spreekt 40 % van de kinderen niet. Ze konden adviezen direct toepassen en een eenvoudige rustgevende oefening had gelijk resultaat.  

De medewerkers waren enthousiast over de  seminars, ze waren trouw en in ruime mate aanwezig. Volgend jaar mag ik weer terug komen.

 

Gooyke van der Schoot, oktober 2015

gooyke@balans-muziek.nl

www.balans-muziek.nl

 

Op zoek naar zorg?

Ambulante begeleiding kan ook wanneer het gezin op de wachtlijst staat.

Visie op zorg

Ilmarinen vindt zijn inspiratie in de antroposofische heilpedagogie en sociaaltherapie

 

Producten uit de dagbesteding

Er zijn vijf werkplaatsen: werkleerplaats, papier, linnenkamer, keramiek en textiel.