
Locatiemedezeggenschapsraad (LMR)
Binnen De Zijlen is de cliëntenmedezeggenschap op verschillende niveaus georganiseerd. Het uitgangspunt bij zeggenschap en medezeggenschap is het gesprek tussen cliënten, vertegenwoordigers en medewerkers. De cliënt doet mee op zijn of haar niveau en over zijn of haar onderwerpen. Ouders/vertegenwoordigers doen mee vanuit het cliëntenperspectief en staan zo dicht mogelijk bij de cliënt.is
Op lokaal niveau zijn er locatiemedezeggenschapsraden (LMR-en). Ilmarinen heeft ook een LMR.
De centrale medezeggenschapsraad (CMR) van De Zijlen bespreekt alle zaken die belangrijk zijn voor alle cliënten en die de hele organisatie raken. De CMR adviseert de bestuurder. De bestuurder is de belangrijkste gesprekspartner en neemt het advies mee in te nemen beslissingen.
De CMR en de LMR-en zijn cliëntenraden in de zin van de wet. Er is ook een cliëntenvereniging, opgericht voor en door cliënten. De cliëntenvereniging is een zelfstandige vereniging die opkomt voor de belangen van alle cliënten die worden begeleid door De Zijlen.